onsdag 4 juli 2012

Idag får jag min dom

Idag är det dags!
Jag och mannen skall till juristen. Hon har suttit ett tag nu och jobbat på vår bodelning och nu skall vi dit och träffa henne.

Mannen skulle försöka hinna få in alla papper från sin revisor så att värderingen på hans företag kan komma med i bodelningen idag.

Jag är faktiskt riktigt nervös!! Nu får jag svart på vitt hur mycket jag får med mig in i mitt nya boende och mitt nya liv. Är livrädd att det skall gå sämre än väntat. Att jag måste ta hjälp från mannen och behöva leva i  tacksamhetsskuld till honom. Han har sagt att han kommer att hjälpa mig ekonomiskt, men med tanke på hur oberäknelig han har varit det senaste så skulle jag gärna slippa det.

Det känns som att jag skall betala till mannen hela tiden.
Jag får hälften av huset, när lånen är dragna. Men då skall jag betala 22% vinstskatt till mannen (som han sedan skall ha om han säljer huset).
Sedan skall jag köpa ut honom från hästen, jag skall köpa ut honom från bilen, samt reversen vi skrev när jag köpte in mig på tomten.

Tycker att pengarna bara rinner mig mellan fingrarna och att det inte blir något kvar.
Det ger mig en känsla av panik.

Speciellt när mannen ger sken av att hans firma inte kommer att vara värt något att tala om.

Jag vet, jag kan sälja hästen. Det är inte bara mannen som upplyst mig och detta. Jag vet att hon kostar och det är lyxigt att ha en häst. Men hon betyder så otroligt mycket för mig. Jag kan inte sätta ord på det, men hon är en familjemedlem och man säljer inte familjemedlemmar. Måste jag så måste jag, men det blir den ABSOLUT sista utvägen!

Så vi får se hur det går hos juristen idag. Längst där inne kan jag ändå inte sluta hoppas att det inte kommer att bli så illa som jag befarar.

2 kommentarer: