torsdag 5 juli 2012

Sten koll på inkomster och utgifter!

Mötet med juristen är avklarat!

Det var jobbigare än jag väntat mig. Det är inte lätt att hänga med och förstå alla siffror som slängs ut och flyger omkring i luften, när man är en sifferanalfabet!!
Jag och mattematik har aldrig varit vänner. Här var det stora belopp som bollades hit och dit, det slår ut det, plus det och minus det, procenter hitan och ditan och skattesattser och tjofadderittan lambo! :)

Juristen hade förberett en del utefter det som vi redan lämnat in och från uppgifter hon fått från banken.
På det dokumentet hade hon gjort en beräkning som fick det att knyta sin i magen på mig!! Nästan 100 000kr mindre än när jag och mannen hemma hade suttit och räknat. Och det redan innan avdrag för bil och häst mm. Hjälp tänkte jag samtidigt som jag kämpade med att hålla tårarna borta, jag kommer inte att ha råd att flytta in! Jag måste sälja lägenheten, vart skall jag nu ta vägen!

Min man är grym på matte och är riktigt snabb på huvudräkning. Jag fattar inte hur han gör. När jag har poängterat det tidigare har han bara tittat frågande på mig som att det är den naturligaste sak i världen och jag har kännt det som att det är nog jag som är så dum som inte kan få ihop siffrorna så där fort, inte ens med miniräknare!!

Han imponerade stort på juristen igår! Har räknade ut beloppen hit och dit snabbare än vad hon kunde med sin dator och sina smidiga kalkylprogram.

Mannen som är mer insatt i vår ekonomi ifrågasatte några siffror, som visade sig vara felaktiga. Och vips, förändrades hela situationen!!

Plötsligt skulle jag få mer pengar i bodelningen!

Både jag och mannen var ganska snälla, båda hade kunnat krångla till det betydligt mer och vi hittade en mellan väg som båda kände sig ok med.

Summa summarum får jag faktiskt lite mer än vad jag vågade hoppas på. Så jag är nöjd, oändligt lättad!!

Vi skrev inte under några papper igår. Juristen skulle skriva om dokumenten efter det vi kom fram till igår och sedan skicka över det till oss för underskrift. Först då är allt klart och vår överenskommelse är juridiskt bindande.

Så ännu är inget klart…….

Jag har verkligen haft dålig koll på våran ekonomi! Det är något som jag måst ta tag i! Men det är också något som jag VILL ta tag i. Jag skall skaffa mig sten koll på allt som rör mitt nya boende. Det känns både lite läskigt och svårt men samtidigt väldigt bra!!

Väl hemma igen kände jag ett behov av att få röra på mig.
Mannen och barnen cyklade till havet för ett kvällsdopp ihop med kusinerna, så jag passade på att gå en runda.

I februari/mars gick jag med i viktväktarnas interaktiva kurs. Det gick bra, sakta men säkert visade vågen på mindre siffror. Men så kom mannens beslut om skilsmässa och jag slutade programmet. Inte för att jag inte behövde tappa mina kilon längre. Utan för att jag var rädd att det skulle bli för mycket. Ville inte fokusera på flera områden samtidigt.

För tre år sedan blev jag sjuk. Jag och mannen hade haft det jobbigt och vi hade under våren gått på familjerådgivning. När vi tagit oss ur vår kris och vi hittade tillbaka till varandra igen blev jag sjuk. Enligt läkaren var det stressen som gjort mig sjuk. Därför är jag nu försiktig och lyssnar på kroppen. Fick lite signaler som jag kände igen från då, för tre år sedan och bestämde mig för att lägga vikten åt sidan.

Nu har två stora orosmoment löst sig, iaf nästan.
Vart jag skall bo, samt bo delningen med alla frågetecken på hur och om jag kommer att klara mig.
Jag är försiktigt hoppfull och vågar se ljust på närmaste framtiden.

Därför skall jag försöka ta tag i mitt välbefinnande igen. Igår gick jag en rask promenad på 8km och jag tänkte att jag skall försöka gå och cykla 3-4 gånger i veckan.

Mitt mål är att tappa 7-8 kilo genom att röra på mig och äta sundare. Nu har jag sedan en tid tillbaka ätit glass eller godis (ibland båda) varje dag. Det håller inte. Jag gör inte mig själv en tjänst genom att stoppa i mig socker och onödiga kalorier. Det kommer inte få mig att må bättre.

Jag tänker inte följa vare sig bantningsprogram eller dieter. Utan motion och vanlig mat är det som gäller. Ha koll på ”inkomster” och ”utgifter” i form av kalorier jag stoppar i mig/förbränner.

Sedan skadar det inte att träna konditionen fram till flytten. Tre trappor upp utan hiss kommer kännas i kroppen inte minst i benen. Nu grundar jag :)

3 kommentarer:

  1. Det verkar som att det gick rätt bra - till slut och trots allt!
    Ännu en stor grej som är avbockad, och ännu ett steg närmare ditt nya liv.
    Jag tror du kommer känna en smula glädje i när du får kontroll på din egen ekonomi. Även om den är betydlig mindre än den du har varit van vid så är det en slags förnöjsamhet i att "klara sig själv" - hur konstigt det än låter...
    <3

    SvaraRadera
  2. Visst är det så!
    Det har varit bekvämt att låta mannen sköta allt som har med ekonomin att göra, räntor och amorteringar. Det är han som varit insatt in val av elbolag, telebolag mm mm
    Samtidiga som det då har varit bekvämt har det också varit ett "handikapp", jag har flera gånger tänkt "vad gör jag om det hände mannen något?!" "jag vet ju inte ens vilket elbolag vi har!"

    Nu blir det ändring, jag både vill och måste ta ansvar i mitt nya hem, och jag skall aldrig sätta mig i denna oansvariga situation igen!

    SvaraRadera
  3. nu slipper du obehaget i magen och det kommer att gå bra

    man lär sig på vägen

    kram

    SvaraRadera